H.M.C.S. Blairmore

There has been only one vessel named Blairmore in the Canadian Navy

HMCS BLAIRMORE (J314 / 193)

The Blairmore was a Bangor Class minesweeper. The Bangor Class ships were built in order to replace the old Basset Class minesweepers, as they were larger, faster, had greater endurance and burned oil as opposed to coal. Most of the bangors were named after Canadian towns and cities, the rest after bays.

As enemy mines were laid only once in 1943 in Canadian waters, the Bangors were used primarily as escorts to coastal shipping or as local escort to ocean convoys. Sixteen of them, however, assisted in sweeping the approaches to Normandy before D-Day and stayed to help clear German and Allied minefields in the Channel for some months afterward.

Commissioned at Port Arthur, now Thunder Bay, Ontario, on November 17, 1942, Blairmore arrived at Halifax, Nova Scotia on December 24th and after workup, was assigned to Western Local escort. Upon the division of the force into escort groups in June 1943, she became a member of escort Group W-4 and remained with it until February of 1944.

Transferred to the United Kingdom for invasion duties, she left Halifax February 20th 1944 in company with HMCS Fort William, Milltown and Minas for Plymouth, England, via the Azores, arriving on March 8th. Assigned to the 31st Minesweeping Flotilla, she was present on D-Day and continued with Plymouth Command until September 21st, 1945 when she sailed for Canada. During this period, she had returned to Canada for a refit at Halifax in April 1945, returning to Plymouth in July.

Blairmore was paid off at Sydney, on October 16th 1945, sold to Marine Industries Ltd, and placed in strategic reserve at Sorel, Quebec, in 1946. She was re-acquired by the Royal Canadian Navy in July 1951, owing to the Korean crisis, and converted to a coastal escort. Again placed in reserve at Sydney, she was transferred to the Turkish Navy as Beycoz on March 24th, 1958, remaining in service until 1971.

DISPLACEMENT: 672 tons

DIMENSIONS: 54.9 m X 8.7 m 2.5 m

SPEED: 16 knots

CREW: 83

ARMAMENT: (Original) one 3-inch (76-mm) gun, four 20-mm(2x1, 1x11) guns and depth charges;(post-war) one 40-mm gun, two 20-mm guns (2x1), one Hedgehog mortar and depth charges.

CANADIAN BATTLE HONOURS:

ATLANTIC 1943-45

NORMANDY 1944

N.C.S.M. Blairmore

Il n'y a eu qu'un vaisseau du nom de Blairmore dans la Marine Canadienne

NCSM BLAIRMORE (J314 / 193)

Le Blairmore etait un dragueur de mines de la classe Bangor. Ce type de navire fut construit afin de remplacer les vieux dragueurs de mines do la classe Basset, ceux-ci etant plus imposants, plus rapides, ayant plus d'endurance et consommait du petrole plutot que du charbon. La plupart des dragueurs de mines de la classe Bangor portaient le nom de villes Canadiennes, et les autres, le nom de baies.

Comme l'ennemi ne mouilla des mines qu'une seule fois dans les eaux Canadiennes en 1943, ils furent principalement utiolizes comme escorteurs et assurement la protection des navires marcdhands cotiers ou accomagnement des convoys transoceaniques jusqu'a leur arrive en haute mer. cependant, seize d'entre eux deminerent les approaches de la Normandie avant le Jour J et demeurerent dans la Manche pendant quelques mois apres la fin des hostilities pour enlever les mines posees par les Allemands et les Allies.

La mise en service du Blairmore eut lieu a Port Arthur, Maintenant Thunder Bay, Ontario, le 17 Novembre 1942. Peu apres son arrive a Halifax, Nouvelle-Ecosse, le 24 Decembre, le navire leva a nouveau l'ancre pour sa croisiere d'endurance avant de passer a la Force d'escorte locale de l'Ouest. En Juin 1943, il devint membre du Groupe W-4, auquel il demeura rattache jusqu'en Fevrier 1944.

Transfere au Royaume-Uni pour des missions preparatoies a l'invasion, le draqueur de mines quitta Halifax le 20 Fevrier avec les NCSM Fort William, Milltown et Minas pour Plymouth, Angleterre. Apres une escale aux Acores, il ariva a bon port le 8 Mars. Le batiment participa aux operation du Jour J sur les cotes de la Normandie a titre de membre de la 31e Flottile de dragueurs de mines. Par la suite, il de,eura sous les ordres du Commandement de Plymouth jusqu'au 21 Septembre 1945, lorsqu'il appareilla pour le Canada. Pendant cette period, le Blairmore subit un carenage a Halifax en Avril 1945 avant de retourner a Plymouth en Juillet.

Il fut desarme a Sydney, Nouvelle-Ecosse, le 16 Octobre 1945, puis vendu a la societe Marine Industries Ltee, ui le placa dans une reserve strategique a Sorel, Quebec, en 1946. La Marine Royale du Canada le reacquit en Juillet 1951, pour parer a la crise en Coree, et le convertit en escorteur cotier. Place a nouveau en reserve a Sydney, le Blairmore fut transfere le 29 Mars 1958 a la Marine Turque, qui lui donna le nom de Beycoz. Il demeura au service de la Turquie jusqu'en 1971.

DEPLACEMENT: 672 tonnes

DIMENSIONS: 54,9 m X 8,7 m 2,5 m

VITESSE: 16 noeuds

EQUIPAGE: 83

ARMEMENT: (Original) un canon de 3 poucesw (76 mm), quatre canons de 20 mm (2x1, 1x11) et des grenades sous-marines; (apres-guerre) un canon de 40 mm, deux canons de 20 mm (2x1), un mortier Hedgehog et des grenades sous-marines.

HONNEURS CANADIENS DE BATAILLE:

ATLANTIQUE 1943-45

NORMANDIE 1944

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